Registruotis | 
Dabar naršo: 0 vartotojų ir 111 svečių
Temos


Andrius Mamontovas: "Jeigu prieš 25 metus mes būtume turėję galimybę groti sintezatoriais, tai "Foje" iš karto būtų tapusi elektroninės muzikos grupe" (specialiai Djscene.lt)

Andrius Mamontovas1983 m. jis pradėjo "Foje", o 1997 - užbaigė grupės gyvavimą 60 000 žmonių akivaizdoje. Jis turi gražią šeimą, įžiebė spalvingąjį open-airą "Gatvės Muzikos Diena", vaidina teatre, kuria muziką filmams ir išleido daugiau nei 10 solinių albumų, o neseniai ir nemokamą diską - "Geltona Žalia Raudona". Sąrašą galima tęsti be galo...

Tai dar vienas interviu su šiuo žmogumi. Nieko panašaus į šį pasaulį? Pakalbėkime su Andriumi ne apie tai, kaip jis miega, ne apie tai, kaip jis pusryčiauja, ne apie tai ką jis rinktųsi - CD ar LP. Pakalbėkime apie tai, ką jis mano apie nūdienos šokių muziką, savuosius eksperimentus su elektronika, "Kraftwerk", drum'n'bass bei Detroit techno.

Na, kad esi gyvas, tai mačiau "Mėnuo Juodaragyje", skaičiau bulvarinėje spaudoje ir, žinoma, MySpace. O ar sveikas? (žmonės, kai labinas,i dažniausiai sako "sveikas!")
Esu sveikas visom įmanomom šio žodžio prasmėm, bei interpretacijom.

Andrius MamontovasKaip praėjo tavo paskutinis G.Ž.R. turo koncertas? Kai buvau "Forum Palace" - eksperimentavai su "Thereminvoxu", kai buvau "Mėnuo Juodaragyje" - negrojai pabaigoje tradicinės "Laužo Šviesos", kai buvau Sąjūdžio Dvidešimtmetyje - grojai išimtinai naujausias dainas. Ar tau koncertas yra kaip tas mylėjimasis su mylimu žmogumi, kai procesas visada iš esmės būna tas pats, tačiau pojūtis ir potyris atvirkščiai - vis kitokie?
Palyginimas iš principo tinkamas, nors pastaruoju metu visur ir viskame pramušantis seksizmas lengvai pradeda erzinti. Be jokios abejonės, kiekvienas koncertas yra ypatingas ir jame visada būna elementų, nebepasikartojančių kituose koncertuose. Programos pakeitimai dažniau būna bendruose koncertuose, kai turi kažkiek prisitaikyti prie konteksto ar pasirodymui numatytos trukmės.

Kas liečia instrumentus, tai didžiąją šių metų koncertų dalį naudojau "Thereminvoxą". Vėliau atkeliavo mano užsisakytas "Korg Kaossilator", kuriuo atlikdavau koncerto intro ir solo dainoje "Meilės Nebus Per Daug".

Kalbant apie "Mėnuo Juodaragį", dauguma festivalio senbuvių ganėtinai prieštaringai sutiko žinią, kad grosi jame. Vieni džiaugėsi, kad tu nesi "įkaustytas rėmuose" ir sutikai groti nišiniame ir netgi, sakykime, pogrindiniame renginyje, kiti kaip tik abejojo ar "jam čia vieta"?
Man kiek keista, kai žmonės klijuoja etiketes gerai neįsiklausydami į muziką ar dainų tekstus. Pats banaliausias dalykas yra manyti, kad pagoniška muzika tai folkloras arba įvairios sunkiojo roko pakraipos. Tai, mano manymu, labai katalikiškas požiūris (šypsosi). Jau seniai norėjau sugroti šiame festivalyje, nes pritariu senosios mūsų kultūros populiarinimui ir jos atgaivinimui kiekviename iš mūsų. Kita vertus, kas tas pogrindis šiais laikais?

Andrius MamontovasKadangi prakalbome apie pogrindį, o elektroninė muzika, viena mažiau, kita daugiau yra pogrindis ar bent ne mainstream'as, ką tu manai apie ją? Tu pats ją kažkiek naudoji savo kūryboje (atsiminkime dainą "Atsisveikinimas Aerouoste" iš 1995 - tų metų albumo "Pabėgimas" ar galų gale neperseniausiai iškeptą albumą "Tyla")...
Nesutinku su tokia nuomone. Elektroninė muzika šiais laikais yra lygiavertė su visais kitais muzikos žanrais. Aišku, būkim atviri, visa ta šokių muzika jau seniai tapo užknisančiu mainstream'u - čia kaip pažiūrėsi. Juk ir ambient muzika skamba beveik visuose kino filmuose. Ar tai ne mainstream'as?

Jeigu prieš 25 metus mes būtume turėję galimybę groti sintezatoriais, tai "Foje" iš karto būtų tapusi elektroninės muzikos grupe. Sintezatoriai mane viliojo nuo tada, kai išgirdau Jean-Michell Jarre, "Space" ir "Kraftwerk" kūrybą. Deja, tada sintezatorius kainavo tiek, kiek namas kur nors Vilniaus rajone...

Visada mėgau ir mėgstu jungti akustiką ir elektroniką. Manau, kad visos priemonės, kurios tarnauja tam, kad kūrinys suskambėtų tinkamai ir atneštų klausytojui autoriaus žinutę, yra tinkamos. Kurį laiką kolekcionavau ritmo mašinas ir sintezatorius. Šiuo metu kiek pristabdžiau tai, nes vieną dieną suvokiau, kad kūrybingumą skatina ne instrumentų gausa, o tam tikras jų apribojimas. Tai išlaisvina fantaziją.

Man sunku vadinti elektroninę muziką pogrindžiu, nes realiai tai yra antgrindis (šypsosi). Juk atsiradus internetui ta muzika, kurios negroja radijas, vis tiek gali pasiekti didelį klausytojų ratą. Aš labai mėgstu klausytis drum'n'bass. Tereikia atsidaryti internetinių radijo stočių skyrelį ir jame aptiksi krūvą d'n'b grojančių stočių... Ribos tarp mainstream'o ir taip vadinamo underground'o palaipsniui išsitrina. Tiesiog muzika po truputį nebesiskirsto tokiu būdu.

Kažkada seniau (berods prieš ~5 metus) iš tavęs imtame interviu dar minėjai, kad elektroninė muzika išsisėmusi ir nebeturi ateities... Ar praėjus laikui požiūris liko toks pats?
Turbūt turėjau omeny šokių muziką. Nes jos gausa ir vienodumas pradeda priminti 70-ųjų disco muzikos perteklių ir krizę. Dėl to ir jaučiu, kad turėtų įvykti nauja punk revoliucija.

Andrius MamontovasGroji "Thereminvoxu", aranžuotes kuri tiek kompiuteriu, tiek sintezatoriumi. Taip pat teko girdėti, kad būdamas Niujorke nusipirkai kažkokią ypatingą muzikos mašiną su kuria įrašei "Tyla". Pasipasakok apie savo eksperimentus! Ko galima tikėtis iš tavęs šioje srityje ateityje?
"Thereminvoxas" yra labai sudėtingas instrumentas ta prasme, kad sugroti juo net ir paprasčiausią melodiją reikalinga vos ne absoliuti klausa ir totalus susikaupimas. Negaliu pasakyti, kad groju šiuo instrumentu. Greičiau išgaunu įvairius garsus. "Thereminvoxas" yra pirmas pasaulyje elektroninis instrumentas, ir kol kas vienintelis, kuriuo grojama nesiliečiant prie jo. Pats netikėčiausias mano atradimas buvo tai, kad žymiausia šio instrumento virtuozė buvo moteris vardu Clara Rockmore, gimusi Vilniuje!!! Todėl man tai kažkaip netiesiogiai patvirtina, jog elektroninė muzika yra labai tinkanti mūsų mentalitetui ir kultūrai. Lietuva nėra roko šalis, nes mūsų šaknyse nėra užprogramuotų nevaldomų ir gaivališkų temperamento prasiveržimų. Mes labiau intravertai pagal prigimtį, o tai idealiai tinka sėdėti vienam prie kompo ir kurti.

Tas aparatas, kurį pirkau iš Philip Glasso studijos, nėra koks stebuklas. Tiesiog jo kažkodėl nebegamina. Tai yra "Electrix Repeater" - taip vadinamas looper'is, įrenginys skirtas gyvam besikartojančių muzikinių motyvų užrašymui ir atkūrimui realiame laike. Turiu kokius 6 ar 7 panašios paskirties įrenginius nes man patinka eksperimentuoti su tais atsikartojančiais motyvais. Albume "Tyla" yra keli kūriniai, atsiradę iš panašių eksperimentų.

Kai kas tavo albumą "Tyla" laiko ambient stiliaus darbu. Kiti ten neranda jokio ambient. Aš gi ten randu ir d'n'b, ir lounge, ir new age, ir synth-pop linijų... Mikstūra?
Klijuoti pavadinimus yra ne muzikantų, o kritikų užsiėmimas. Aš tiesiog įrašinėjau muziką, kuri skamba taip, kaip norėčiau, kad skambėtų. Albumas "Tyla" gimė atsitiktinai iš visokių nepanaudotų ritmų, semplų (natūralių garsų) ar albumo "Saldi.Juoda.Naktis." kūrimo procese atsiradusių motyvų.

Andrius MamontovasTarp tave įtakojusių muzikantų galima atrasti ne tik Jeff Lynn ("ELO" siela) ar Borisą Grebenšikovą ("Akvarium"), bet net ir vienus iš elektroninės muzikos pionierius "Kraftwerk" ir netgi "Dead Can Dance". Kuo jie tau artimi?
"Kraftwerk" man yra kaip vokiečių liaudies muzika. Kai išgirdau "Computer Welt", tą pačią akimirką tapau jų fanas, pakirstas tuo metu absoliučiai kosminio jų muzikos skambesio. "Dead Can Dance" susidomėjau gerokai vėliau. Bet nepriskirčiau jų elektroninei muzikai, nors jie turi keletą ganėtinai "elektroniškų" albumų. Buvau jų koncerte prieš kelis metus Rygoje. Dar dabar negaliu atsigauti, kaip man patiko.

Ką dar klausai iš elektroninės muzikos? Tavo kai kurios dainos yra ne tai, kad liūdnos, o netgi ir pavadinkim taip - "depresovos". Tad ar klausai "tamsiąją" elektroninę muziką, pavyzdžiui dark ambient, industrial, neo-folk ir t.t.?
Na, mano dainos nėra 100% "depresovos" - gal tik kelios iš albumo "Pusė Penkių. Šiaurės Naktis" :) Kaip jau sakiau, man labiausiai patinka d'n'b, nes ten puikiai susijungia tempas ir ambient muzikos nuotaikos. Bet iš tikrųjų man labiau patinka pačiam groti, improvizuoti ir būti tokioje muzikoje, kokią noriu girdėti, priklausomai nuo nuotaikos. Taip prasidėjo mano vis dar kūrimo etape esantis projektas "Mandalos".

Andrius MamontovasOch... Man labai patiko ši "Mandala" (kūrinys, kuris yra įrašomas eksperimentuojant su loop mašinomis - aut. past.), kurią kažkada atsisiunčiau iš tavo nebeveikiančios web svetainės. Kodėl neįrašai tokio tipo albumo? Pas mane asmeniškai šis gabalas savo laiku sukosi "ant repyto", manau, kitiems tokia muzika tikrai būtų taip pat labai įdomi!
Kaip jau sakiau, tai tik vystymosi stadijoje esantis sumanymas ir aš kol kas dar nežinau kur jis mane galėtų nuvesti. Kiekviename savo akustiniame koncerte būtinai sugroju bent vieną mandalą. Beje, dar vieną mandalą gali rasti čia, vadinasi "DaRain".

Ką tu manai apie destruktyvią muziką (hard techno, hardcore ir pan.)? Nes, pavyzdžiui, daug kas mano, kad tai - blogiau negu blogis. Tačiau aš čia įžvelgiu paradoksą, kad žmonės kurie klauso šią muziką dažniausiai būna "geriečiai", o tie, kurie klauso dainas apie "meilę" - "blogiečiai". Meilė kabutėse pavartota dėl to, jog turiu omenį tą pigųjį popsą, kuris lyg ir neturėtų sukelti blogų emocijų, nes tai lengva, paprasta muzika, tačiau žmonės jį klausantys yra skustomis galvomis ir kišenėse nešiojasi beisbolo lazdas...
Taip jau yra... Pamenu, grupės "Katedra" būgnininkas mane apsikabinęs su ašaromis akyse kalbėjo, kad "Laužo Šviesa" yra nereali daina, kai tuo tarpu "Foje", grojusi lyrišką muziką, buvo ganėtinai sarkastiškų vyrukų kompanija - čia gal koks Froidas galėtu paaiškinti, kodėl jautrūs žmonės linkę mėgautis agresyvesnėmis išraiškos formomis, kai tuo tarpu raumeningi vyrukai "golfukuose" klauso dainų apie lėlytę Barbę... Turiu tokią teoriją, kad mes mieliau klausomės tų oro virpesių, kurie atitinka mūsų sielos ir vandens iš kurio didžiąja dalimi yra sudarytas mūsų kūnas, dažnius.

Tu visada buvai "mamontoviškas", su savo stilium, kai kalba eina apie tavo "netradicinius" darbus, o tokius, kaip albumas "Tyla" ar kažkuria prasme garso takelis filmui "Loss"... O ar negalvoji ateityje išleisti kokio specifinio stiliaus darbo, kaip, kad grynai ambient, IDM ar kad ir kokio downtempo?
Turiu kelis ambient muzikos kūrinius, bet iki albumo dar teks palaukti. Kitais metais žadu dirbti ties muzika naujam kino filmui. Apdovanojimas, gautas Šanchajuje už "Nereikalingų Žmonių" garso takelį, man yra didelis padrąsinimas šioje srityje.

Andrius Mamontovas2001 metais pasirodė albumas "Clubmix.lt", kuriame įvairūs Lietuvos DJai sukūrė tavo dainų remiksus. Kaip gimė ši idėja ir kas ją paskatino įgyvendinti? Teko skaityt, kad remeikeriams prisakei neišmest nei vieno žodžio iš kūrinio...
"Clubmix.lt" atsirado po to, kai gatvėje netyčia sutikau Egidijų Dragūną, o jis pasigyrė, kad turi naują įrašų studiją ir joje dirba keli gabūs vyrukai, kurie galėtų padaryti kelis remiksus. Pagalvojau, kad būtų visai smagu išleisti tokį albumą ir reikalai pajudėjo. Man labiausiai patiko Art Gadel ir Soja padaryti remiksai. Kas liečia dainų tekstus, tai jie man visada svarbūs, todėl paprašiau, kad naujosiose versijose jie liktų. Kartais, žinai, kaip būna, tas kuris remiksuoja, tiesiog paima vieną frazę ir suka ją ratu. Kartais tai suveikia, bet kartais taip daroma tik todėl, kad greičiau atlikti darbą ir mažiau "kankintis" su tekstu. Kažkada, be jokios abejonės, vėl darysiu tokį albumą, tačiau tam turi ateiti tinkamas laikas. O kam pasiūlysiu remiksuoti, matysim.

1991 metais, tu sukurpei gabalą pavadinimu... "Dancebergis". Jis, mano nuomone, nė kiek neatsilieka nuo ano meto laikų šokių muzikos hitukų, tačiau jį girdėjo, kiek žinau, labai nedaugelis, nes gabalas oficialiai nebuvo niekur išleistas. Papasakok jo istoriją! Nusprendei anuomet papankuoti?
1991-ais gyvenau šalia Detroito esančiame miestelyje Ann Arbor. Ten mano draugas ir albumo "Gali Skambėti Keistai" prodiuseris Jonas Beržanskis turi įrašų studiją. Miegojau šalia didelio pulto ir krūvos sintezatorių kelis mėnesius. Be jokios abejonės, išnaudojau tokią galimybę. Jonas buvo įsirašęs V.Landsbergio kalbą, pasakytą Čikagos gamtos muziejuje ir mes nusprendėme padaryti kūrinuką tos kalbos pagrindu. Vėliau dar įrašiau naują "Foje" dainos "Baltam Name" versiją, kuri tapo pirmuoju lietuvišku remiksu. Ta daina turėjo pasisekimą lietuviškų radijo stočių eteryje, bet tai buvo vieno kūrinio projektas. Prieš keletą metų esu įrašęs du kūrinėlius su R.Pakso balsu, kai vyko jo visa ta gėdinga apkaltos istorija. "Dviračio Show" buvo sukūrę klipą vienai iš tų "dainų", kurios po šiai dienai kažkur plaukioja internete...

Jei turi, išduok mums visiems, koks yra tavo mėgstamiausias didžėjus.
Rimas Šapauskas, nes pažįstu jį dar nuo tada, kai jie kartu su mano broliu, grįžę po pamokų, mūsų kambary klausydavosi gotikinio roko.

Ar lankaisi klubuose? Žinau, kad kartą legendiniame "Stereo45" pats stovėjai už DJ pulto! Tad pasakok... Gal mokyklos laikais teko groti su gitara diskotekoje?
Mokyklos laikais su Lukošiumi vedėme diskoteką jo gimtajame Kurklių kaime, kur vos negavome į galvą už tai, kad paleidome kažką iš punk rock klasikos. "Stereo 45" kartą "pravedžiau diskoteką" a la 80's. Atsinešiau krūvą senų grupių CD ir leidau mėgstamas dainas.

Mano vaikščiojimas po klubus, didžiąja dalimi vyko 1991-ais, kada gyvenau Amerikoje. Mačiau techno užgimimą Detroite ir pirmuosius idealiai dainas sumiksuojančius DJ'us Čikagos klubuose. Lietuvoje į panašias vietas neinu, nes kai tavo koncertinis gyvenimas susijęs su būvimu ten, kur groja garsi muzika ir žybsi lempos, ilsėtis panašioje vietoje tikrai netraukia.

O ar dar kada nors išvysime tave už DJ pulto?
Na, mane vadinti DJ'jumi būtų šventvagiška. Aš galiu tik imituoti stovėjimą už pulto, nes tam reikia talento ir pašaukimo.


Andrius MamontovasBLICAS:
Gitara ar dovana?
Viskas yra viena.
Muzika ar žodžiai? Ar.
Paryžius ar Vilnius? Vilnius.
Gimimas ar mirtis? Viskas yra gyvenimas, net ir mirtis.
Tyla ar garsas? Viskas yra tyla. Viskas yra garsas.
Hamletas ar Einšteinas? Eisturzende Neubauten.
Revoliucija ar meilė? Meilė yra ir revoliucija taip pat.
"Coca-cola" ar žalioji arbata? "Pepsi".
Vienas ar milijonas? Vienas. Nulis. Nulis. Nulis. Vienas. ir t.t.
Dievas ar Aš? Nėra nei Dievo, nei Aš.
Morandis, 2008 Rugsėjo 16, 10:02

Komentarai

  • laura
    laura @ 2008 Lapkričio 16, 10:15

    autoritetinga asmenybe

    0  0
  • Mantas V
    Mantas V @ 2008 Spalio 06, 12:31

    niekad nebuciau pagalvojes kad mamontovas klauso dnb :)

    0  0
  • abstract
    abstract @ 2008 Spalio 03, 09:53

    Tiktai kuo daugiau tokių albumų kaip TYLA..

    0  0
  • Brazil
    Brazil @ 2008 Rugsėjo 30, 10:46

    Dievinu Andrių Mamontovą :>>

    0  0
  • naujas as
    naujas as @ 2008 Rugsėjo 29, 07:54

    Andriau, reiveriai tave myli :)

    0  0
  • naujas as
    naujas as @ 2008 Rugsėjo 29, 07:52

    ir jis niekad neis i politika :)

    0  0
  • abstract
    abstract @ 2008 Rugsėjo 29, 02:46

    Man jis........ genijus .............

    0  0
  • gemidi
    gemidi @ 2008 Rugsėjo 25, 06:28

    pagarba jam kaip žmogui... ir kurėjui

    0  0
  • ersha
    ersha @ 2008 Rugsėjo 24, 09:19

    Talkatif, įdomus klausimas "Kur jis buvo, kai elektroninės muzikos scena tik kūrės?". Kažkaip susimasčiau. Aisku negaliu komentuot nes nežinau kas padaryta buvo.. Gal ir darė kažką tik ne iki galo .. Tikrai butų įdomu išgirst atsakymą.

    0  0
  • idol
    idol @ 2008 Rugsėjo 23, 01:07

    Talkatif prajuokino. biski pieva

    0  0
Komentuoti gali tik registruoti, ir neapriboti vartotojai.