Registruotis | 
Dabar naršo: 0 vartotojų ir 201 svečias
Temos


DJ Kronikos. Pirma Dalis: Trys šokių muzikos etapai

Norėdami geriau suprasti ateitį, privalome gerai žinoti praeitį, tad šis straipsnis - tai pradžių pradžia apie DJ kultūrą ir šokių muziką. Pirmoji pasakojimo dalis skiriama DJ kulto vystymuisi pradedant pirmojo įrašo atsiradimu ir baigiant šiandienos madomis. Antroji dalis bus skirta pirmajam pasaulyje "beat mixing" DJ'ui - Francis Grasso, gal būt bus ir daugiau dalių, bet apie tai vėliau, dabar pradėkime nuo pat pradžių.

Visą DJ kultūros istoriją galima būtų suskirstyti į tris etapus, tai 1943 - 1969 m. (Pirmoji banga), 1974 - 1982 m. (Antroji banga) ir nuo 1985 iki 2001m. (Trečioji banga).

Pasakojimą būtina pradėti nuo priešistorės. Muzikos įrašų istorija prasidėjo kai 1877m. Thomas Edison sukvietė fotografus. Nors daugelis leidinių teigia, kad pirmasis muziką "transliuoti" pradėjo Reginald A. Fessenden, kuris 1906 metais leido Kalėdines dainas Bostone, bet tik 1943 pasirodė pirmasis "Club DJ". Deja, pirmieji klubų DJ'ai buvo ne žmonės, bet automatai, grojantys plokšteles (turbūt visiems teko matyti juos amerikietiškuose filmuose), taip vadinami "jukebox".

Pirmoji banga (1943 - 1969)
Pirmosios bangos prasidėjo nuo 1943 m. Jimmy Savile surengto pirmojo pasaulyje DJ šokių vakarėlio. Tą vakarą buvo grojamas "jazz'as" ir viskas vyko Anglijoje, "Loyal Order of Ancient Shepherd's" salėje. Į pirmająjį vakarėlyje susirinko 210 žmonių. Tuo pat metu jau atsidarinėjo klubai Prancūzijoje ir kitose Europos vietose. Viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl atsirado diskotekos (prancūziškas žodis reiškiantis įrašų biblioteką) buvo ta, kad po Antrojo Pasaulinio karo klubų savininkai arba negalėjo įpirkti gyvų atlikėjų, arba publika pageidavo amerikietiškos muzikos. Kaip teigia DJ istorikai, pirmoji diskoteka buvo atidaryta Paryžiuje 1947 m. - "Whiskey-A-Go-Go".

1950-aisiais, Amerikos radijo DJ'ai pradėjo groti "gyvai" ir atliko žmonių "jukebox'ų" vaidmenį "plokštelių vakarėliuose". Šie DJ grodavo vienu patefonu (tikrai prastas pavyzdys šiandieniniam DJ'ui), o tarp dainų - kalbėdavo (ir šiandien kai kas mėgsta pašnekėti). Kartais gyvas būgnininkas užpildydavo tarpus tarp dainų, kad šokėjai nesustotų (pirmasis miksas?). 1955m. Bob Casey, kuris tada buvo ypač populiarus DJ, sugalvojo panaudoti du grotuvus ir groti muziką be sustojimo. Tuo pat metu,Europa iš amerikos vežė "rock'n'roll'o" įrašus ir labai sėkmingai juos suko vietinėse diskotekose.

Klubų ir diskotekų skaičius nesustabdoma augo iki 1960-ųjų vidurio. Tačiau 1968 m. viskas sustojo. 1969m. Fancis Grasso "išrado" "beat-mixing'ą" (būtent jis laikomas šio grojimo stiliaus pradininku) ir jį išpopuliarino New York'o "Sanctuary" klube. Bet kokiu atveju, tais pačiais metais daugelis Amerikos klubų buvo uždaryti arba reformuoti į klubus, kuriuose groja gyvos grupės ir atlikėjai.

Pirmosios bangos pabaigai įtakos turėjo keletas priežasčių. Tiek garso, tiek šviesos įranga 60-aisiais buvo nepakankama, kad galėtų patenkinti lankytojų poreikius. Kita priežastis, tai Vietnamo karas, įtakojęs muziką ir į populiariausių viršūnę iškėlęs protestuojantį roką bei "folk". 1970-ųjų pradžia buvo visuotinio nepasitenkinimo, ekonominių krizių metas, žmonės neturėjo nuotaikos šokti.

Pirmoji banga baigiasi 1969-aisiai, o Antroji prasideda 1974-aisias, kas gi vyko tarp šių dviejų bangų? Kaip jau minėjome anksčiau, įvairios ekonominės krizės, Vietnamo karas stipriai įtakojo klubų ir DJ veiklą. Viskas aprimo. Tačiau tai nereiškia, kad neliko nei vieno klubo ar DJ'aus. Tuo metu išliko ir didžiąją rinkos dalį užėmė "underground'iniai" gėjų klubai, kur DJ'aus užduotis buvo groti kuo vienodesnį ritmą ir šį ritmą išlaikyti kiek įmanoma ilgiau. Būtina paminėti, kad būtent tuo metu "Technics" išleido pirmąjį "direct drive" (tiesioginio varymo) patefoną.

Antroji banga (1974 - 1982)
Antroji banga prasideda 1974 m. ir tęsiasi iki 1982 m. Šis etapas labai įdomus ir svarbus vien dėl to, kad būtent jame atsiranda "turntablism", "Technics" išleidžia "SL-1200" plokštelių grotuvą, pasirodo pirmais singlas 12" plokštelės pavidalu.

1973m. pasibaigus Vietnamo karui, DJ Kool Herc, daugelio įvardijamas kaip "hip hop" kultūros krikštatėvis paleido du vienodus kūrinius, kurie be perstojo sukosi papildydami vienas kitą. Tai buvo "turntablism" pradžia. 1970 metais "Technics" išleido "SL-1200" plokštelių grotuvą (1979-ais jis buvo patobulintas ir išleistas legendinis "SL-1200MK2" modelis.). 1974-aisiais vokiečių kolektyvas "Kraftwerk" išleidžia "Autobahn". Ko gero 22 minučių trukmės kūrinys ir buvo 12" singlo priežastis. Dar svarbiau, kad būtent Kraftwerk tampa tokių atlikėjų kaip Afrika Bambaataa ar "house" pionieriaus Frankie Knuckles įkvėpėjais. 1976-ais, Walter Gibbons išleidžia pirmąjį pasaulyje singlą 12" plokštelėje (maksi singlą) - tai buvo Double Exposure - "Ten Percent". 1977 m. DJ Grand Wizard Theodore visiško atsitiktinumo dėka atranda "scratch'ą". Taigi, kaip matote, šis periodas buvo labai vaisingas ir labai daug šiai dienai elementarių dalykų buvo sukurta būtent tada.

Tuo metu klubinė kultūra irgi ėmė atsigauti, kaip sakė Norm N. Nite - "tai atsitiko todėl, kad vaikams pabodo tiesiog sėdėti ir klausytis muzikos. Jie norėjo šokti". Nors ekonominė situacija nepagerėjo, tačiau dėl jos klubai jau nebeišgalėjo įpirkti gyvų grupių, o DJ buvo žymiai pigiau.

1977 m. New York'e įsikūręs "Studio 54" klubas turėjo 7 milijonų dolerių apyvartą per metus (dabar tai būtų apie 21 milijonas). Tais pačiais metais filmas "Saturday Night Fever" dar labiau išpopuliarino diskotekas ir pateko į to meto geriausių filmų dešimtuką.

1979m. Rapper's Delight išleidžia "Sugar Hill Gang's", kuris laikomas komercinio "rap'o" pradžia. Šiame kūrinyje panaudota populiaraus disko atlikėjo Chic "Good Times" boso linija, o Rapper's Delight tampa pirmojo "rap" hito autoriais.

Žodis 'disko' tapo tokiu populiariu, kad jis pats tapo savo budeliu. Išpopuliarėjo "Disco-sucks" (Disko čiulpia) akcijos. 1979-ųjų anti disko protesto akcijos Chicago "Cominsky Park" parke vadinamos oficialia disko eros pabaiga, nors disko populiarumas išliko dar keletą metų. Bet kokiu atveju, didžiausi disko hitai buvo perleisti 80-ųjų pradžioje ("Funkytown" ar "Celebration").

Tarp antros ir trečios bangų vėl atsiranda keleto metų tarpas. Kas tai? Visų pirma reikia pabrėžti, kad 1982 m. disko visiškai "nemirė". Šis stilius arba persikėlė į "underground" klubus arba išpopuliarėjo kitose šalyse (pvz. "Italo disco"). Šis "tarpas" tarp dviejų bangų labai panašus į 1969 - 1974. Priežastys praktiškai identiškos: ekonominis nuosmukis, pacifistinės akcijos ir t.t. Žinoma, negalima teigti, kad šiuo metu nieko nevyko. Pagrindiniai dalykai, įvykę tarp 1982 ir 1985m. tai "house" muzikos bei "rave" atsiradimas ir CD technologijos išpopuliarėjimas. Praktiškai šie trys įvykiai geriausiai ir apibūdina trečiąją bangą.

Trečioji banga (1985 - 2001)
Trečioji banga prasideda 1985m. Pabandysime šiek tiek detaliau apžvelgti kiekvieną iš jau minėtų pagrindinių įvykių.

"House" muzika. Yra sukurta galybė mitų ir teorijų kas yra "house" muzika. Praktiškai dėl jų gausos sunku atrasti tikrąją šio žodžio prasmę. Labiausiai priimtinas "house" muzikos apibūdinimas yra - tai muzika, atsiradusi Chicago "underground" klube "Warehouse", 80-aisiais.

Visko pradžia būtų galima laikyti New York'o leiblą "Salsoul" (Salsa + Soul), kuris užpildė spragą tarp disko ir "house" muzikos. "Salsoul" siekė sumažinti įrangos kaštus ir tokiu būdu "prastumti" savo muziką. Jų siekiai reiškė, kad ištisus orkestrus galima pakeisti vienu žmogumi su tinkamu sintezatoriumi ir kompiuteriu. Būgnininkai ir bosistai pakeičiami elektroninėmis mašinomis, kurios yra 100% tikslios, pigesnės, kantresnės ir ramesnės. "Warehouse" pradėjus kultivuoti "house" muziką, visi populiariausi Chicago DJ'ai, kaip susitarę ėmė kurti "house". 1983/1984 m., Jesse Sounders išleido pirmąjį "house" kūrinį "On & On". Šis kūrinys tapo antrojo "house" muzikos apibrėžimo priežastis: "tai yra "disco" muzika, kurioje dominuoja elektroninės boso linijos ir ritmo mašinos, o perkusijos garsai ypatingai pabrėžiami".

Praktiškai tuo pat metu kai Chicaga gimdė "house", New York'as - "garage". Panašiai kaip "house" muzika turi keletą savo apibrėžimų, taip ir "garage" jų turi. Vienas iš priimtiniausių ir įtikinamiausių, kad "garage" pavadinimas kilo iš DJ Larry Levan valdomo "Paradise Garage" naktinio klubo pavadinimo. Beje, Larry Levan buvo artimas Frankie Knuckles iš Chicago "Warehouse" draugelis.

Kai kas teigia, kad "garage" gimė todėl, kad New York'o prodiuseriai tiesiog nesuprato formulės, pagal kurią Chicago kuria savąjį "house". Todėl kai kas "garage" dar vadina "Big Apple house music".

Tarp Chicago ir New York įsikūrusiam Detroit beliko tik pasinaudoti geriausiais "Chicago house" ir "New York garage", bei importo iš Europos elementais ir sukurti nuosavą skambesį "Detroit techno". Panašu, kad "techno" labiausiai nutolo nuo disko ir tapo visiškai elektronine muzika. Labai šauniai "techno" pavadinimo Bill Brewster ir Frank Broughton "jeigu "house", tai "disco" grojama procesoriais, tai "techno" pačių procesorių kuriamas triukšmas".

Techno pradininkai buvo Kevin Saunderson, Derrick May ir Juan Atkins. Nors kaip sakė vienas "house" muzikos DJ'us - "tiek Juan, tiek Kevin labai dažnai atvažiuodavo pas mane į Chicago. Būtent mes juos ir įkvėpėme.". Tikra tiesa, visus šiuos kūrėjus įkvėpė Kraftwerk, New Order ir žinoma "Chicago house"...

Galiausiai, 80-ųjų pabaigoje, ėmė atsirasti įvairūs "house", "garage" ir / arba "techno" muzika paremti sub-stiliai. Bet kokie ritmo, tempo ar boso linijos pakeitimai gavo naujus pavadinimus. Tarkim, kūriniai su "bongo" garsais ir Ispanišku tekstu - "latin house", lėtesni kūriniai su industriniais elementais - "belgian new beat", su "hip-hop" elementais - "hip-house", greitas "techno" ritmas maišytas su laužytais ritmais - "jungle", prie "jungle" pridėjus instrumentinę dalį -"drum'n'bass", jeigu pridedama "Roland TB-303" boso linija, tai jau "acid house".

"Rave" judėjimas prasidėjo Anglijoje 1988 metais, pagrindė šio judėjimo priežastis - "acid house". Iš pradžių šie vakarėliai vadinosi "acid parties" ir labai greitai išplito po Angliją, Europą, Ameriką ir visą pasaulį. Kaip teigė Bill Brewster ir Frank Broughton ("Last Night A DJ Saved My Life: The History of the Disc Jockey" autoriai) "Panašu, kad daugelis "rave" judėjimo elementų, tokių kaip plačios kelnės ir "breakdance" yra pasisavinta iš "Nothern Soul" scenos, gyvavusios Anglijoje prieš 15 metų." Juokinga, tačiau "rave" scena tapo komerciškai sėkminga, nes ji buvo anti-komercinė. Vakarėliai buvo ypatingai "underground", tai buvo tarsi bandymas pabėgti nuo kasdieninės rutinos. Tačiau šis uždarumas tapo nesaikingo narkotikų vartojimo, sukūrusio neigiamą "rave" ir "reveirių" įvaizdį, priežastimi.

Kodėl taip išpopuliarėjo "reivai"? DJ ir muzikantai nori manyti, kad dėl visko "kalta" muzika, tačiau žvelgiant šiek tiek giliau, tai labiau buvo žmonių reakcija į socialinius pasikeitimus. Bet kokiu atveju, "rave" judėjimas labai stipriai pakeitė šokių muziką, požiūrį į DJ ir promouciją. Būtent tada atsirado pirmieji "superstar" DJ'ai.

Kadangi DJ'ai ir vakarėlių organizatoriai ėmė uždirbti pinigus, reikėjo ir komercinės muzikos, kuri dar padidintų jų pajamas. "Tance įsigalėjimas" buvo viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl muzika tapo komercine ir kodėl atsirado "superstar" DJ'ai, tarkim Paul Oakenfold. Kaip teigė Paul Thomas iš KISS FM: "Pop trance" iškilo nes prodiuseriai pasakė "Žinau kaip mergytes pritraukti atgal į šokių aikšteles". Viskas, ką jie padarė, tai ant savo "trance" kūrinių užkabino vokalą".

CD technologija Europoje atsirado 1982m., Amerikoje - 1983m. 198m. buvo išleisti trečiosios kartos CD grotuvai, o 1988m. - pasirodė pirmieji įrašomi CD-R'ai. Nemanome, kad verta gilintis į CD technologijos ypatumus, naudingiau būtų pasižiūrėti kokią įtaką CD padarė DJ'ams.

DJ'ai nuo pat pradžių grojo vinilais, todėl jau buvo sukurta visa eilė įrangos skirtos groti plokštelėmis, atsiradus CD - atsirado paklausa įrangai, leidžiančiai groti CD lygiai taip pat, kaip ir vinilą. CD-R'ai labai stipriai prisidėjo prie muzikos piratavimo, bet tuo pat metu puikiai tiko muzikos apsikeitimui tarp DJ'ų, retų kūrinių platinimui ir t.t. Paprastesnis ir pigesnis muzikos gavimas įtakojo tai, kad pradėjo atsirasti vis daugiau ir daugiau DJ'ų, kylant DJ įrangos paklausai - ji pigo. Teigiama, kad 90-ųjų pabaigoje, JAV buvo daugiau kaip 200 000 DJ'ų.

2001m. laikomi Trečiosios bangos pabaiga. Kaip ir ankstesnių, Trečiosios bangos baigimosi priežastys panašios: ekonominės krizės, muzikos pardavimų sumažėjimas (pagrinde dėl Interneto). Gal būt "electro" ir visos jos atmainos: "electro house", atgimstantis "acid house", "electro tech" ir kiti stiliai, naujos technologijos, tokios kaip "Stanton Final Scratch", palydovinis radijas, DJ švietimas bus ketvirtosios bangos pradžia. Pagyvensim - pamatysim.

Sunku pasakyti, ar ši kronika yra teisinga, tačiau rašant ją rėmėmės ne vienu šaltiniu, o pateikta informacija yra dažniausiai sutinkama ir paremta pakankamai logiškais pamastymais bei nenuginčijamais faktais. Artimiausiu metu pateiksime antrąjį straipsnį iš serijos "DJ kronikos"- tai bus pasakojimas apie, jau amžiną atilsį, Francis Grasso - pirmąjį "beat mixing" DJ'ų.
dj.scene, 2007 Balandžio 09, 16:51

Komentarai

  • Funk
    Funk @ 2004 Liepos 13, 06:20

    Puikus straipsnis!
    Viskas labai tiksliai ir aiskiai..

    Malonu, kad kazkas netingi... ;)

    Aciu!

    0  0
  • dandapub
    dandapub @ 2004 Birželio 22, 12:48

    geras straipsnis

    0  0
  • dj asterix
    dj asterix @ 2004 Birželio 10, 10:27

    nu zeba drabas tik terp stiliu susimakaluoju o taijp taij jega

    0  0
  • donis
    donis @ 2004 Birželio 05, 10:40

    @maliboo

    "for dummies" - tai tokia serija knygu apie viska, parashytu labai paprastu ir pireinamu stilium, labai panashiu i shio straipsnio.

    "Java for dummies", "Italian cooking for dummies", "real estate for dummies". Esu isitikines kad yra/bus knyga "dj for dummies".

    0  0
  • Essex
    Essex @ 2004 Birželio 03, 03:30

    Jo, tikrai neblogas darbelis...
    :)

    0  0
  • Notorious
    Notorious @ 2004 Birželio 02, 10:11

    Kazkuris maciau prase muzikos samplu... nzn ar cia galima linkus mest ar nebusiu uzbanintas...
    Gal nemesiu :-)
    Jei ka tai... vr-5 mirce susirask mane, bandeesiu prisimint linka ;-)
    O straipsnis good. Gerai, kad yra zmoniu kurie netingi juos lypdyt :-)

    0  0
  • mookid
    mookid @ 2004 Gegužės 31, 06:38

    tai va, kaip ce viskas idomiai ;))

    0  0
  • Princiosa
    Princiosa @ 2004 Gegužės 30, 01:49

    :)

    0  0
  • vr-5
    vr-5 @ 2004 Gegužės 30, 11:45

    na man asmenskai chiki, tik butu dar geriau jei butu real playeriui bent jau muzikeles paklausymui. butu puiku, nes nesu ivairiu stiliu specialistas ir ne visada aisku kas kur ir kaip. o jei butu galima istrauka paklausyti butu super!

    0  0
  • donis
    donis @ 2004 Gegužės 28, 07:53

    "dj history for dummies"

    0  0
Komentuoti gali tik registruoti, ir neapriboti vartotojai.